wtorek, 2 lutego 2016

Alex Marwood: Dziewczyny, które zabiły Chloe

Nie wiem czy lubicie książki polecane przez sławy pisarstwa albo celebrytów - na mnie te pochwalne cytaty działają bardzo odstraszająco. Z reguły im ich więcej, tym bardziej jestem książką rozczarowana. Mimo swoich uprzedzeń, zdecydowałam się po chwili wahania na lekturę książki polecanej przez Stephena Kinga, czyli Dziewczyn, które zabiły Chloe, autorstwa Alex Marwood.




Muszę też przyznać, że była to jedna z moich lepszych decyzji, w zakresie wyborów książkowych. Oczywiście była też  i chwila rozczarowania, ale nie przeważyła ona nad całościową, bardzo pozytywną oceną.
Czym zatem ujęły mnie Dziewczyny? Przede wszystkim mocną historią - i tak, to na pewno jedna z tych książek, które karmią się wywołanymi u czytelnika emocjami, ale mimo tej wiedzy, nadal mogę powiedzieć, że na swój sposób udało się Alex Marwood mną wstrząsnąć. Historia Jade i Bel, dwóch nastolatek, które miały swój udział w śmierci malutkiej Chloe, spleciona z wątkiem dorosłych Kirsty i Amber, to dla mnie nie tylko opowieść o zbrodni i jej konsekwencjach, ale też bardzo smutny obraz niesprawiedliwości, która tak często dotyka słabszych. Poznając historię dwóch "morderczyń", poznając stopniowo, jak wyglądał dzień, który do końca życia napiętnował dwie dziewczyny, miałam cały czas poczucie, że to nie może być prawda - życie, sąd, rodziny nie mogą być aż tak okrutne. A jednak tak właśnie było.
Dodatkowym smaczkiem jest pokazanie kulisów działania "brukowców", które żyją ze wskazywania winnych, zanim jeszcze zrobi to sąd.
Oczywiście w książce, poza retrospekcjami z życia dziewczyn pojawia się wątek całkiem współczesnego seryjnego mordercy, ale na tle historii Jade i Bel wypada on naprawdę słabo. Mam wrażenie, że jest to tylko tło do ukazania bardzo niepokojącej i mrocznej historii z przeszłości. W tym kontekście książka była dla mnie pewnym zawodem, gdyż oczekiwałam pełnokrwistego kryminału - mimo wszystko, absolutnie jednak nie żałuję, że ją przeczytałam.
Tym razem Stephen King miał rację - to faktycznie bardzo dobra książka.

Ocena: 4,5/5

Alex Marwood, Dziewczyny, które zabiły Chloe, wydawnictwo Albatros, 2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz